Námětem hry Agricola je hospodářství, konkrétně život na venkovském statku. Děj se odehrává ve střední Evropě na konci 17. století, kdy se svět vzpamatovává po prodělaných hladomorech a válkách.  Každý kdo může zakládá nové usedlosti a snaží se je spravovat tak, aby je usedlost uživila a dáli bůh i prosperovala.

Rozehraná Agricola 2 hráčů - hrajeme.cz

Agricola nepatří k jednoduchým hrám, které můžou hrát občasní hráči. Jedná se o složitější, propracovanou hru, která má podrobná pravidla. S těmito pravidly je třeba se seznámit. Chvíly potrvá, než si uvědomíte co můžete udělat a co ne. Hra pro hráče nabízí spoustu možností, ale i spoustu omezení, které jsou však součástí logického herního systému.  Agricola má mnoho předností a jednou z nich je atmosféra. Hra Vás chytne a nepustí. Můžete hrát i sám, což je u většiny her nemožné.

Jak je již napsáno výše, ve hře se ocitnete v roli sedláka. Máte před sebou nelehký úkol, a to nasytit sebe, vaši rodinu a vybudovat prosperující venkovské hospodářství. Hra končí po čtrnácti kolech. Kdo bude mít na konci této doby největší statek, získává nejvíce bodů za vše, co vybudoval a stává se tak vítězem.

Akce pro 4 hráče - svet-deskovych-her.cz

Každý hráč má desku se svým hospodářstvím, které má celkem 15 políček. Na začátku si na ně umístí dvě dřevěné místnosti a do nich svého sedláka se selkou. Jsou to první dva členové domácnosti, kteří svou prací začnou vaše hospodářství budovat. V každém kole může každý z nich vykonat právě jednu akci. Herní plán akcí ukazuje (viz obrázek), ze kterých akcí si hráč v daném kole vybírá – závisí jednak na počtu hráčů, jednak v každém kole přibude jedna nová akce. Na začátku hry tedy každý hráč vykoná jen dvě akce. Jednoho člena pošle například na dřevo a druhého zorat pole. Více akcí bude provádět, až když se mu narodí potomci. Nesmí však zapomenout na to, že je všechny bude muset uživit.

Hráči také obdrží 7 karet profesí a 7 karet malého vylepšení (vybavení), které po vyložení přinášejí hráči speciální výhody, vylepšují jeho hospodářství. V rodinné variantě se nepoužívají, protože činí hru složitější. Pluhař vám například umožní zorat pole navíc; Pokrývač zlevní stavbu nové místnosti či obnovu domu; Mistr pekař vám zas upeče chleba, když peče spoluhráč. Když vylepšíte své hospodářství o Chlév, postavíte jeden chlév levně; Obracecí pluh vám zas umožní zorat 3 pole místo jednoho; Sekera vám pak umožní postavit novou dřevěnou místnost levněji. Kromě těchto karet může každý vyložit kartu velkého vylepšení. Nabídka 10 karet je společná pro všechny hráče, např. Ohniště, Pec. Umožňují zpracovat obilí, zeleninu a zvířata, abyste měli jídlo pro svou rodinu.

Ukázka karet profesí - svet-deskovych-her.cz

Každé kolo se skládá ze čtyř fází: 1. vyloží se další karta akce, 2. doplní se zboží na příslušné akce, 3. hráči posílají střídavě své členy, aby pracovali, vždy jednoho, dokud nejsou všichni umístěni na nějaké akci. V průběhu kola může být na každé akci jen jeden člen nějaké rodiny. Akce se hned vykoná. 4. Návrat členů rodiny domů. Na konci označených kole (po 4., 7., 9., 11., 13. a 14.) proběhne sklizeň, což je čas, kdy musí být každý člen rodiny nakrmen. Pokud má někdo nedostatek jídla, dostane za každé chybějící jídlo žebráckou kartu (a na konci hry si odečte 3 body za takovou kartu). Jídlo získáváte buď přímo (jako akci), nebo zpracováním obilí, zeleniny či zvířat.

Karty malého vylepšení - svet-deskovych-her.cz

Hra končí po 14. kole poslední sklizní. Po ní si hráči spočítají body podle bodovací tabulky. Hodnotí se téměř vše. Pokud vám na statku něco chybí „obdržíte“ záporné body, např. za neobdělané políčko na desce, chybějící druh zvířat, atd. Bodování je velmi dobře promyšleno, takže se nemůžete spolehnout na strategii, ve které zvolíte kombinaci jen některých herních prvků. Zvítězí samozřejmě ten, kdo získá nejvíce bodů. Ale dá se říci, že uspěje každý, kdo vybuduje své vlastní hospodářství (příště bude i efektivnější za více bodů).

Ve hře mezi hráči nedochází k žádné interakci. Každý si tzv. hraje na svém písečku. Jediným místem, kde se kříží jejich zájmy, jsou volby akcí. Je tedy dobré sledovat, jakou strategii volí druzí a zařídit se podle toho.

Žetony s členy rodin - hrajeme.cz

Každá hra se liší od té před ní díky velké nabídce akcí a karet profesí a vylepšení.  Neexistují zaručené postupy, s každou další hrou tedy můžete zkoušet jiný. Prvek náhody zde nefunguje, proto mají hráči stejnou šanci a hra se tak stává vyváženou.

Agricola obsahuje hodně herního materiálu. Je to jedna z mála her u které vidíte, co všechno jste si za své peníze koupily. Materiál se do krabičky sotva vejde.  Hrací desky i karty mají velmi pěknou grafiku a jsou přehledné, takže se při hře dobře orientujete. Suroviny a hráčské herní komponenty jsou všechny dřevěné. Suroviny představují kulaté žetonky, zvířátka mají stylizovanou podobu (v první vydání je představovaly kostičky). Když si na různé druhy komponent zvyknete, je s nimi radost hrát.

Rozšíření s dalšími kartami

Druhé vydání u nás vyšlo v české podobě. Dále byly upraveny některé komponenty, např. zvířátka místo kostiček (což zlepšuje atmosféru hry). Vydání obsahuje jen balíčky karet E. Další balíčky I (interaktivní) a K (komplexní) jsou zařazeny do samostatného rozšíření. Hra samotná tím nijak neutrpěla. Základní balíček vám vydrží na mnoho a mnoho her.

Zatím nejnovější rozšíření Sedláci z blat: Hráči začínají s kartičkami lesů a močálů na své farmě. Těchto lesů a močálů se musejí zbavit, aby si uvolnili místo pro rozvoj svého hospodářství. Hra obsahuje také nová zvířata – koně. Aby hra byla byla ještě více reálná, musí, v průběhu každé sklizně, hráči vytopit svůj dům, aby členové jejich rodiny neonemocněli. Toto rozšíření rozhodně stojí za zahrání.

Nově jsou dostupné nová rozšíření ve formě samostatných packů kartiček:

Balíček O: Obsahuje 12 nových karet profesí a 12 nových karet vybavení, které lze přidat k základní hře. Karty v tomto balíčku jsou založeny na reáliích Rakouska, najdeme v něm například kartu Štýrský dub (Arnold Schwarzenegger).

Balíček X: Obsahuje speciální karty, které přinesou do hry mimozemšťané, kteří přistanou v kamenolomu. Karty jsou orientované především na zábavné prvky hry a přinášejí do hry pěkné efekty.

Balíček Z: Obsahuje 12 nových karet profesí a 12 nových karet vybavení, které lze přidat k základní hře.

Balíček Č – pack: Tento balíček obsahuje karty tématicky vztažené k České republice. Tyto karty byly navrženy samotnými hráči z ČR a SR.